Dystrybucja ubezpieczeń przez kanał bankowy jest ważnym elementem modelu biznesowego Grupy PZU. Współpraca w ramach segmentu bankowego stanowi dla PZU dodatkową płaszczyznę do budowania trwałych relacji z klientami na każdym etapie ich rozwoju osobistego i zawodowego.
Działalność PZU opiera się głównie na obszarze bancassurance, assurbanking oraz synergiach kosztowych we współpracy z bankami z Grupy PZU: Alior Bankiem (w Grupie PZU od 2015 roku) i Bankiem Pekao (w Grupie PZU od 2017 roku) oraz dystrybucji produktów ubezpieczeniowych bancassurance przez banki spoza Grupy.
Nadrzędnym celem współpracy jest dotarcie do jak największej liczby klientów za pomocą wielu kanałów dystrybucji i zapewnianie ochrony ubezpieczeniowej klientom banków.
W 2020 roku Grupa PZU osiągnęła zakładany cel strategiczny na lata 2017 – 2020 przez realizację 1 mld zł składki ze współpracy z Bankiem Pekao i Alior Bankiem. Ze względu na specyfikę bankowego kanału dystrybucji oraz pandemię COVID-19 rok 2020 wiązał się z dynamicznym rozwojem zdalnych kanałów sprzedaży.
W obszarze bancassurance:
W obszarze assurbanking:
Dodatkowe działania i osiągnięcia:
Bank Pekao
Bank Pekao jest jedną z największych instytucji finansowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i jednym z największych banków uniwersalnych w Polsce. Dzięki drugiej co do wielkości sieci oddziałów, bank obsługuje około 5,5 mln klientów detalicznych. Jako główny bank korporacyjny w kraju, obsługuje co drugą korporację w Polsce. Status banku uniwersalnego opiera się na wiodącej na rynku pozycji w private banking, zarządzaniu aktywami i działalności maklerskiej. Bank oferuje wszystkie dostępne w Polsce usługi finansowe dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych. W ramach grupy kapitałowej działa kilkanaście spółek należących do grona krajowych liderów w zakresie działalności maklerskiej, leasingu, faktoringu, inwestycji finansowych i doradztwa transakcyjnego.
Zgodnie z przyjętą strategią na lata 2018-2020 „Siła Polskiego Żubra” priorytetami banku są: inteligentny wzrost, transformacja cyfrowa i operacyjna oraz budowa długookresowych relacji z klientami w oparciu o zintegrowany model obsługi i profesjonalizm działania w celu umocnienia pozycji jednego z największych i najbardziej rozpoznawalnych banków w Polsce.
Z początkiem 2021 roku, Bank Pekao przejął na mocy decyzji administracyjnej przedsiębiorstwo i zobowiązania Idea Banku z określonymi w decyzji włączeniami. Przejęcie oznaczało dla Banku Pekao zwiększenie skali działalności i wzrost bazy klientów Mikro i MŚP, które są strategicznymi segmentami dla rozwoju Banku Pekao.
Bank Pekao jest bankiem uniwersalnym oferującym usługi finansowe dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych. Szeroka oferta produktowa, nowatorskie rozwiązania i indywidualne podejście zapewniają klientom kompleksową obsługę finansową. Z kolei zintegrowany model obsługi dostarcza najwyższej jakości usługi klientom oraz zapewnia
optymalne dopasowanie do zmieniających się potrzeb.
Model biznesowy banku oparty jest na segmentacji klientów wyodrębniającej następujące obszary:
Bank udostępnia klientom szeroką sieć oddziałów i bankomatów z dogodnym dostępem na terenie całego kraju, a także profesjonalne centrum obsługi telefonicznej oraz konkurencyjną platformę bankowości internetowej i mobilnej dla klientów indywidualnych, korporacyjnych oraz małych i mikro firm.
Na 31 grudnia 2020 roku bank dysponował 713 placówkami oraz 1 592 własnymi bankomatami. Bank prowadził 6 531,0 tys. złotowych rachunków bieżących, 401,3 tys. rachunków kredytów hipotecznych oraz 674,6 tys. rachunków kredytów Pożyczki Ekspresowej.
W 2020 roku Bank Pekao konsekwentnie realizował proces cyfrowej transformacji obejmujący inicjatywy ukierunkowane na rozwój sprzedaży i poprawę jakości obsługi w kanałach zdalnych, automatyzację i robotyzację procesów a także wzbogacenie oferty o najnowocześniejsze usługi cyfrowe. W obliczu dynamicznego przyspieszenia zmian w obszarze zachowań i potrzeb klientów wywołanych przez pandemię COVID-19, szereg prowadzonych projektów z obszaru cyfryzacji uległ przyspieszeniu w celu zabezpieczenia ciągłości współpracy z klientami w warunkach reżimu sanitarnego.
W II kwartale 2020 roku bank przekazał klientom nową aplikację bankowości mobilnej PeoPay. Nowoczesna szata graficzna zapewnia jeszcze lepszą nawigację i prostotę użytkowania. Wypracowany interfejs na bazie doświadczeń i badań z klientami umożliwia bardzo wygodny dostęp do rachunków i produktów i ułatwia codzienne mobilne bankowanie. W nowym PeoPay użytkownicy mają możliwość sprawdzenia stanu konta jeszcze przed zalogowaniem. Po wejściu w aplikację dostają dostęp do wszystkich posiadanych produktów oraz innych usług oferowanych przez bank. Aplikacja PeoPay umożliwia zakładanie „konta na selfie” zarówno klientom indywidualnym jak i firmowym. Dzięki niej klienci w łatwy i wygodny sposób mogą zlecić przelew na dowolny rachunek, dokonać wszystkich niezbędnych płatności, doładować telefon, płacić zbliżeniowo telefonem oraz założyć lokatę. Aplikacja oferuje szereg nowatorskich rozwiązań, takich jak m.in.:
W czerwcu 2020 roku bank udostępnił aplikację PeoPay KIDS dedykowaną dzieciom w wieku 6-13 lat. Dzięki niej dzieci w łatwy i przystępny sposób mogą uczyć się oszczędzania i zarzadzania własnymi środkami. Dziecko może również otrzymać własną kartę płatniczą PeoPay KIDS, dzięki której będzie mogło płacić w sklepach oraz wypłacić gotówkę – limit transakcji kartą ustala rodzic. W aplikacji możliwe jest także zlecenie prostych operacji, takich jak przelew z Konta Przekorzystnego albo doładowanie telefonu na kartę. PeoPay KIDS powiązany jest z panelem rodzica w aplikacji PeoPay i bankowości internetowej Pekao24. Wszystkie transakcje wymagają autoryzacji ze strony rodzica.
Od połowy kwietnia 2020 roku klienci banku mogą korzystać z nowego serwisu Pekao24. Nowy serwis to nie tylko nowoczesny i dostępny sposób prezentacji graficznej interfejsu, ale także zoptymalizowane i uproszczone procesy, które odpowiadają na potrzeby użytkowników w szczególności pozwalają zarządzać finansami bez wychodzenia z domu. Nowe funkcjonalności w serwisie zostały udostępnione zarówno klientom indywidualnym oraz klientom mikro i małym firmom korzystającym z Pekao24.
Bank Pekao uruchomił usługę uwierzytelnienia klientów posiadających cyfrową bankową tożsamość PekaoID za pomocą usługi mojeID (PekaoID) oraz Profilu Zaufanego z wykorzystaniem tzw. Węzła Krajowego eIDAS, czyli administracyjnego HUBa, do którego podłączonych jest już ponad 100 urzędów, w tym urzędy administracji państwowej. Dzięki temu nastąpiło rozszerzenie wykorzystania komercyjnej usługi mojeID (PekaoID) w administracji publicznej. Klienci banku za pomocą jednego narzędzia mogą dokonywać uwierzytelnienia zarówno w serwisach podmiotów komercyjnych, jak i publicznych. W 2020 roku liczba klientów korzystających z PekaoID wynosiła ponad 230 tys.
Bank wprowadził również usługę Autopay, dzięki której za wybrane odcinki autostrad można zapłacić automatycznie, bez konieczności stania w kolejce do bramek. Usługę można aktywować z poziomu aplikacji PeoPay oraz bankowości internetowej Pekao24.
W grudniu 2020 roku bank udostępnił w serwisie Pekao24 oraz w aplikacji PeoPay funkcjonalność otwartej bankowości. Dzięki usłudze po zalogowaniu do serwisu Pekao24 lub aplikacji PeoPay posiadacze rachunków w różnych bankach mogą sprawdzać salda oraz historie transakcji kont złotowych, walutowych i oszczędnościowych, a także rachunków kart kredytowych oraz zlecać krajowe i zagraniczne przelewy.
W połowie 2020 roku Bank Pekao roku wprowadził nowe procesy sprzedaży w nowym serwisie Pekao24 i aplikacji mobilnej PeoPay, z nowymi funkcjonalnościami dla klientów. Bank uruchomił nowy proces „Halo” pozwalający na zdalną sprzedaż pożyczek gotówkowych, limitów w koncie oraz kart kredytowych zdalnie podczas rozmowy telefonicznej zarówno przez konsultanta Pekao Direct jak też przez doradcę w oddziale, z akceptacją dokumentów i umowy kredytowej w serwisie transakcyjnym Pekao24 lub w aplikacji PeoPay. Nowe rozwiązania pozwalają klientowi otrzymać indywidualne rozwiązanie pozwalające sfinansować jego potrzeby bez konieczności wizyty w placówce.
Alior Bank
Alior Bank jest uniwersalnym bankiem depozytowo- kredytowym, obsługującym osoby fizyczne, prawne i inne podmioty będące osobami krajowymi i zagranicznymi. Podstawowa działalność banku obejmuje prowadzenie rachunków bankowych, udzielanie kredytów i pożyczek pieniężnych, emitowanie bankowych papierów wartościowych oraz prowadzenie skupu i sprzedaży wartości dewizowych. Bank prowadzi także działalność maklerską, doradztwo i pośrednictwo finansowe, organizowanie emisji obligacji korporacyjnych oraz świadczy inne
Alior Bank w swojej działalności łączy zasady tradycyjnej bankowości z innowacyjnymi rozwiązaniami, dzięki którym wyznacza nowe trendy w usługach finansowych i systematycznie wzmacnia swoją pozycję rynkową.
Celem biznesowym strategii Alior Banku jest między innymi ułatwianie klientom codziennych czynności, dzięki integracji usług bankowych i pozabankowych, dostarczanych zarówno przez Alior Bank jak i partnerów banku.
Świat bankowości zmienia się w szybkim tempie. Bankowość cyfrowa towarzyszy codziennie klientom Alior Banku, a oferowane usługi wykraczają poza zarządzanie domowymi czy firmowymi finansami. Obejmują zakup ubezpieczeń, wybór opieki medycznej, prowadzenie księgowości, łatwe płatności „w tle”. Zaufanie klientów, wsłuchiwanie się w ich oczekiwania połączone z potencjałem technologicznym Alior Banku procentuje niespotykaną dotąd wygodą, nowymi możliwościami i dopasowaniem do indywidualnych potrzeb – na dużo wyższym poziomie niż w tradycyjnych bankach. Dalsza rozbudowa potencjału technologicznego Alior Banku, nowe rozwiązania biznesowe oraz utrzymanie stabilnych i długotrwałych relacji z klientami stanowią dla banku podstawy rozwoju.
Działalność banku jest prowadzona w różnych pionach, które oferują określone produkty i usługi przeznaczone dla określonych segmentów rynku. Bank prowadzi działalność w trzech segmentach branżowych:
Na 31 grudnia 2020 roku Alior Bank obsługiwał 4,2 mln klientów indywidualnych.
W pierwszej połowie 2020 roku bank wdrożył nowoczesną segmentację behawioralną grupującą i opisującą portfel klientów indywidualnych aktywnie korzystających z usług bankowych. W drugiej połowie roku wdrożona została również segmentacja opisująca klientów indywidualnych, którzy finansują we współpracy z Alior Bankiem swoje zakupy na raty, natomiast bank nie jest dla nich bankiem pierwszego wyboru.
Obie segmentacje bazują na wielu wymiarach danych posiadanych przez bank związanych z posiadanymi przez klientów produktami, cyklem życia, sposobem bankowania, poziomem zamożności i nowoczesności. Dodatkowo w oparciu o analizę transakcyjności i koszyki zakupów segmentację uzupełniono o kryteria zainteresowań klientów i tzw. „life style”. Segmentacje mówią o wartościach, oczekiwaniach, postawach i potrzebach obsługowo-produktowych klientów.
Wyłoniono sześć segmentów klientów aktywnie współpracujących z bankiem („bankujących”) oraz sześć segmentów klientów consumer finance (zakupy ratalne).
Segmentacje umożliwiają dostosowanie odpowiedniej komunikacji, kanałów kontaktu, pakietów produktowych oraz spersonalizowanych Value Added Services, które uzupełniają tradycyjne funkcjonalności oferowanych przez bank produktów i usług. Segmentacja dedykowana klientom consumer finance pozwala podnieść jakość i efektywność komunikacji sprzedażowej, w której bank oferuje klientom ratalnym również inne, profesjonalne produkty bankowe.
Niezależnie od segmentacji behawioralnej bank wyróżnia wśród swoich klientów detalicznych następujące segmenty operacyjne:
Tę segmentację widać także w strukturze sieci sprzedaży, w której działają wyspecjalizowane jednostki sprzedażowe - oddziały uniwersalne, oddziały premium oraz private banking.
Alior Bank ma kompleksową i nowoczesną ofertę dla klientów biznesowych wszystkich segmentów: mikro, małych i średnich oraz podmiotów korporacyjnych. Na koniec 2020 roku bank obsługiwał prawie 240 tys. klientów biznesowych, a łączne zaangażowanie kredytowe osiągnęło 19,7 mld zł. Sprzedaż firmowych kart płatniczych w 2020 roku wyniosła ponad 38 tys. sztuk. W 2020 roku segment klienta biznesowego wygenerował przychód o wartości 1,15 mld zł.
Na koniec roku 2020, bank obsługiwał ponad 200 tys. mikroprzedsiębiorstw. Mimo ograniczeń związanych z pandemią COVID-19, bank aktywnie pozyskiwał nowych klientów wzmacniając wykorzystanie internetowych kanałów sprzedaży, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej obsługi w placówkach bankowych. W 2020 roku rachunek firmowy w Alior Banku otworzyło 25,9 tys. mikroprzedsiębiorstw.
Alior Bank prowadzi swoją działalność skarbową m. in. w następujących obszarach:
Na koniec 2020 roku Alior Bank dysponował 674 placówkami (180 oddziałami tradycyjnymi, 7 oddziałami private banking, 13 centrami korporacyjnymi oraz 474 placówkami partnerskimi). Produkty banku oferowane były również w sieci 10 centrów hipotecznych oraz sieci około 3 tys. pośredników.
Oddziały tradycyjne Alior Banku zlokalizowane są w całej Polsce, w szczególności w miastach o liczbie mieszkańców przekraczającej 50 tys. Oferują pełen zakres produktów i usług banku. Placówki partnerskie zlokalizowane są natomiast w mniejszych miastach oraz w wybranych lokalizacjach w głównych miastach w Polsce. Oferując szeroki zakres usług oraz produktów depozytowo-kredytowych dla klientów detalicznych i biznesowych.
Współpraca pomiędzy bankiem i jego placówkami partnerskimi odbywa się na podstawie outsourcingowych umów agencyjnych. Agenci wykonują w imieniu banku wyłącznie usługi agencyjne w zakresie dystrybucji produktów banku. Usługi te są świadczone w lokalach będących własnością lub wynajmowanych przez agentów zatwierdzonych przez bank. Produkty banku oferowane są w sieci placówek pośredników finansowych, takich jak Expander, Open Finance, Dom Kredytowy Notus, Fines, i innych, których oferta skupia się głównie na kredytach hipotecznych i pożyczkach gotówkowych.
Alior Bank wykorzystuje także kanały dystrybucji oparte na nowoczesnej platformie informatycznej, obejmującej: bankowość online, bankowość mobilną oraz centra obsługi telefonicznej i technologię DRONN. Za pomocą Internetu, bank umożliwia zawarcie umowy o: rachunki oszczędnościowo – rozliczeniowe, rachunki walutowe, konta oszczędnościowe, lokaty, karty debetowe i rachunki maklerskie. W kanałach tych przyjmowane są także wnioski o produkty kredytowe: pożyczki gotówkowe, karty kredytowe, limity odnawialne w rachunku i kredyty hipoteczne. Za pośrednictwem Internetu bank oferuje także kredyty ratalne w procesie on-line oraz umożliwia korzystanie z usługi kantoru walutowego.
Zgodnie z priorytetami strategicznymi Alior Bank koncentruje się na optymalizacji istniejących i wprowadzeniu nowych rozwiązań w bankowości internetowej i mobilnej.
W 2020 roku bank skoncentrował się na rozwiązaniach, które umożliwiły klientom dostęp do produktów i usług online bez konieczności odwiedzania oddziałów. Wśród projektów kluczowe znaczenie miały rozwiązania umożliwiające zdalną weryfikację tożsamości. To obszar, który rozwijany był priorytetowo, w celu zagwarantowania klientom wygodnego, szybkiego i bezpiecznego dostępu do oferty Alior Banku w dowolnym momencie oraz miejscu, także w wyjątkowych warunkach, jakie stworzyła pandemia COVID-19.
Pierwszym dużym projektem w 2020 roku o takim charakterze była inwestycja w fintech Autenti. Alior Bank wraz z BNP Paribas i PKO Bank Polski wspólnie zainwestowały w polski fintech oferujący platformę do elektronicznego podpisywania umów i cyfrowego obiegu dokumentów. Projekt umożliwia klientom korzystanie z najnowszych rozwiązań dostępnych na rynku.
Zdalna obsługa klientów to priorytet nie tylko strategii banku, ale także nowych realiów, jakie wprowadziła pandemia COVID-19. Alior Bank wdrożył w pierwszym kwartale 2020 roku nową metodę weryfikacji tożsamości klientów bez konieczności wizyty w oddziale. FOTO ID to technologia, która otwiera nowe możliwości sprzedaży w kanałach zdalnych. Dzięki niej weryfikacja tożsamości została znacząco skrócona w czasie – cały proces zajmuje nie więcej niż 5 minut. Jednocześnie, rozwiązanie to jest intuicyjne i nie wymaga wysokich kompetencji cyfrowych.
Kolejnym działaniem mającym na celu zdalną identyfikację klienta była współpraca z Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych. Jednym z obszarów współpracy jest wykorzystanie e-dowodu, który umożliwia weryfikację tożsamości klientów bez konieczności wizyty w oddziale. Dzięki aplikacji eDo App klienci potwierdzą e-dowodem swoje dane osobowe i mogą swobodnie korzystać z produktów i usług Alior Banku. Możliwości, które już dziś oferuje ta aplikacja, są rewolucją na rynku. Bezpieczne i zdalne potwierdzenie tożsamości lub złożenie podpisu stały się dostępne dla wszystkich klientów Alior Banku. Dzięki eDO App możliwe jest zapobieganie procederowi wykorzystywania przez przestępców skradzionych lub podrobionych dowodów osobistych.
W 2020 roku aplikacja Alior Mobile i bankowość internetowa Alior Online przeszły szereg zmian dotyczących wyglądu i obsługi produktów depozytowych oraz kredytowych, wdrożone zostały również nowe funkcjonalności.
W aplikacji Alior Mobile zmieniono ekran logowania dając łatwiejszy dostęp do najważniejszych funkcji takich jak BLIK, szybkie połączenie z infolinią, usługa Bilety i parkingi, uruchamianie czytnika linii papilarnych. Została dodana opcja umożliwiająca zakup elektronicznych biletów komunikacji miejskiej oraz opłacanie parkingów w wielu miastach w Polsce. Klienci mogą kupić bilety na autobusy, tramwaje, metro czy kolejki dla siebie i osób towarzyszących im w podróży. Natomiast z myślą o klientach zmotoryzowanych wprowadzono funkcjonalność Autostrady. Usługa umożliwia automatyczne otworzenie bramki autostradowej bez zatrzymywania i jest dostępna w 3 wersjach językowych (polskiej, angielskiej i rosyjskiej).
W ramach optymalizacji bankowości internetowej Alior Online dodano m.in. nowe pozycje w szczegółach rachunków oraz rozszerzono funkcjonalności dodawania przeglądarki zaufanej za pośrednictwem bankowości internetowej. W trosce o klientów ze specjalnymi potrzebami została udostępniona możliwość zamówienia dokumentów w postaci nagrania audio lub wizualnej treści, wydruku w alfabecie Braille’a lub dokumentu z wielkością czcionki wygodnej do odczytu dla osób niedowidzących.
W bankowości cyfrowej została wdrożona Otwarta bankowość, dzięki której klienci mogą zlecać w Alior Online i Alior Mobile przelewy z innych banków. Rozwiązanie oparte jest o usługę inicjowania płatności (ang. Payment Initiation Service, PIS). W ramach wyrażonej zgody AIS (ang. Account Information Service) w Alior Online dodano sekcję, która umożliwia klientowi podgląd jego kont w innych bankach i instytucjach.
RBL_ Innovation by Alior Bank
W 2019 roku Alior Bank zbudował wewnętrzną strukturę - RBL_Innovation by Alior Bank, której zadaniem jest tworzenie potencjału innowacji banku. W jej skład wchodzą:
Alior Bank prowadzi program RBL_ START, w którym fintechy rozpoczynają współpracę z bankiem na ścieżce projektowej. Mają dzięki temu mają okazję uczestniczyć nie tylko w warsztatach, ale przede wszystkim w etapach związanych z budowaniem partnerstw w korporacji, tj. badania z klientami, przygotowania biznesplanu czy analizy pod kątem bezpieczeństwa. Program przygotowany jest tak, aby nie tylko wspierać start-upy na wczesnym etapie rozwoju, ale również rozwijać nowe pomysły już istniejących firm i wspierać podmioty zagraniczne, które dopiero rozpoczynają swoją działalność na polskim rynku.
Pod koniec maja 2020 roku została uruchomiona nowa edycja programu RBL_ START „More than a banking app”, której celem było wsparcie w realizacji strategii biznesowej Alior Banku. W ramach wyzwania poszukiwane były nowe rozwiązania i usługi dodane, które będzie można zaoferować klientom indywidualnym Alior Banku za pośrednictwem aplikacji Alior Mobile.
Partnerstwa strategiczne
Grupa PZU dąży do stworzenia ekosystemu, w którym nadrzędnym celem będzie umiejętne zarządzanie relacjami z klientem przez oferowanie mu rozwiązań we wszystkich dostępnych dla niego miejscach. Wpływa to na intensyfikację działań w obszarze partnerstw strategicznych z firmami działającymi na rynku polskim, m.in. operatorami telekomunikacyjnymi, zakładami energetycznymi, sieciami handlowymi i liniami lotniczymi w zakresie wspólnego oferowania ubezpieczeń majątkowych i życiowych klientom tych instytucji.
W 2020 roku PZU rozwijał i wzmacniał współpracę z partnerami strategicznymi: PLL LOT i Allegro.pl, jednocześnie pracując nad rozszerzaniem i urozmaicaniem oferty produktowej dla klientów.
Ponadto w ramach partnerstw strategicznych PZU oferuje szereg ubezpieczeń dla klientów partnerów biznesowych:
e-mail: IR@pzu.pl
Magdalena Komaracka, IR Director, tel. +48 (22) 582 22 93
Piotr Wiśniewski, IR Manager, tel. +48 (22) 582 26 23
Aleksandra Jakima-Moskwa, tel. +48 (22) 582 26 17
Piotr Wąsiewicz, tel. +48 (22) 582 41 95