Polityki Grupy PZU [UoR]
[GRI 102-16, GRI 103-2, GRI 103-3]
System zarządzania ryzykiem braku zgodności w Grupie Kapitałowej PZU opiera się na najlepszych standardach rynkowych oraz autorskich rozwiązaniach, z jednoczesnym wykorzystaniem szeregu porozumień pomiędzy podmiotami PZU oraz polityk grupowych. Jest to zintegrowany zbiór wartości, standardów, narzędzi, w tym procedur i regulaminów postępowania, wsparty odpowiednią komunikacją oraz edukacją pracowników. Spółki w ramach Grupy Kapitałowej PZU posiadają również szereg osobnych polityk i procedur oraz praktyk w tym obszarze. Na cały system składają się:
Fundamentem norm etycznych dla całej Grupy są „Dobre Praktyki Grupy PZU”, których celem jest kształtowanie spójnej kultury organizacyjnej firmy we wszystkich kluczowych aspektach jej funkcjonowania.
„Dobre Praktyki Grupy PZU” definiują zachowania i sposób postępowania wobec wszystkich interesariuszy spółki polegający na szacunku i zaufaniu. Jest to jednocześnie dokument, który stanowi wspólny mianownik dla kultury korporacyjnej wszystkich podmiotów w Grupie. Dzięki systemowej zgodności fundamentalnych pryncypiów wszelkie działania i realizowane procesy są oparte na spójnych przesłankach, zapewniając tym samym wysoki standard operacyjny Grupy. W Grupie Alior Bank i Grupie Pekao funkcjonują odrębne kodeksy etyczne.
W PTE PZU dodatkowo obowiązuje „Kodeks etyczny pracowników PTE PZU SA”, który zawiera 11 kluczowych zasad. Przede wszystkim nakazuje pracownikom działać zgodnie z przepisami prawa i zasadami uczciwego obrotu oraz regulacjami wewnętrznymi spółki. Chodzi więc o profesjonalne i etyczne działania, należytą staranność przy podejmowaniu działań i dbanie o wizerunek pracodawcy. „Kodeks” zakazuje natomiast angażowania się w działania, które mogłyby zostać uznane za sprzeczne z interesami członków funduszu. Nie wolno też wykorzystywać informacji poufnych do podejmowania decyzji inwestycyjnych.
W Grupie PZU obowiązują „Dobre Praktyki Grupy PZU”. Dokument został przyjęty jako jednolity wzorzec standardów przestrzeganych przez wszystkie podmioty Grupy PZU, z wyjątkiem Grupy Alior Banku oraz Grupy Pekao, w ramach których funkcjonuje „Kodeks Etyki Alior Bank” oraz „Kodeks Postępowania Grupy Pekao”. „Dobre Praktyki Grupy PZU” stanowią zbiór wartości i zasad, którymi powinni kierować się pracownicy. Stanowią zobowiązanie do prowadzenia działalności zgodnie z przyjętymi wartościami, obowiązującymi przepisami prawnymi i regulacjami oraz najwyższymi standardami postępowania.
W „Dobrych Praktykach Grupy PZU” opisane są wartości Grupy PZU, a także podstawowe zasady postępowania pracowników odnoszące się do m.in. do takich zagadnień jak:
[GRI 102-16]
Wartości Grupy Kapitałowej PZU
Obietnica dla klienta
Obietnica dla pracownika
Stabilność
Uczciwość
Innowacyjność
Odpowiedzialność
Alior Bank przestrzega reguł uczciwości i etyki biznesowej we wszystkich dziedzinach swojej działalności. Stosuje „Politykę zgodności”, która precyzyjnie określa zasady przestrzegania przepisów prawa, standardów rynkowych i wewnętrznych regulacji. Działanie Alior Banku, jako instytucji zaufania publicznego, opiera się na zasadach opisanych w „Kodeksie Etyki Alior Bank”. Są one egzekwowane również na poziomie spółek zależnych, tj. Alior Leasing Sp. z o.o., Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o., NCS Bancovo oraz Alior TFI. Pracownicy pozostałych spółek należących do Grupy Kapitałowej Alior Banku są zatrudnieni w banku, więc także są zobowiązani do postępowania zgodnie z zasadami „Kodeksu Etyki”. Dokument jest adresowany zarówno do pracowników, jak i osób, za pośrednictwem których bank wykonuje czynności bankowe.
„Kodeks Etyki Alior Bank” składa się z czterech części zawierających zasady postępowania wobec klienta, wobec siebie nawzajem, wobec kontrahentów oraz wobec rynku i społeczności. Znajdują się w nim wskazówki dotyczące przestrzegania w pracy zasad profesjonalizmu i szacunku oraz kultury osobistej, a także zachowania otwartości na różnorodność i tolerancyjność. Ponadto pracownicy w dokumencie tym znajdą informacje zachęcające do dbałości o środowisko naturalne.
Także „Kodeks Postępowania Grupy Pekao” zawiera najważniejsze zasady, które obowiązują wszystkich pracowników, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Opisuje sposób postępowania w kontaktach z klientami, partnerami biznesowymi, przedstawicielami lokalnych społeczności oraz innymi interesariuszami, a także relacje między pracownikami. Dodatkowo w Banku Pekao obowiązuje „Polityka przeciwdziałania korupcji”, która reguluje postępowanie przy identyfikacji oraz zapobieganiu potencjalnym „aktom korupcji”.
W spółkach Grupy PZU (PZU Zdrowie, PTE PZU, TFI PZU, TUW PZUW, PZU Finanse i PZU Centrum Operacji) z wyłaczeniem banków, funkcjonują również zasady etyki członków organów, tj. „Zasady etyki członków zarządów spółek Grupy PZU”, „Zasady etyki członków rad nadzorczych spółek Grupy PZU, nie będących pracownikami spółki Grupy PZU i nie związanych ze spółką Grupy PZU inną umową o podobnym charakterze” oraz „Zasady etyki członków rad nadzorczych spółek Grupy PZU będących pracownikami spółki Grupy PZU lub związanych ze spółką Grupy PZU inną umową o podobnym charakterze”. Zasady etyki członków organów służą:
Kultura etyczna w Grupie Kapitałowej PZU jest kształtowana z zachowaniem najwyższych standardów oraz adekwatnie do potrzeb spółek Grupy, a więc z uwzględnieniem skali, specyfiki, rodzaju ich działalności oraz przepisów prawa krajowego.
Grupa Kapitałowa PZU wdraża kulturę etyczną, tworząc systemowe rozwiązania na poziomie PZU. Jako podmiot dominujący PZU kształtuje i wyznacza standardy postępowania, a następnie rekomenduje ich wdrożenie pozostałym podmiotom Grupy (z wyłączeniem banków, które mają własne kodeksy etyczne). Implementacja tych rozwiązań w spółkach odbywa się zgodnie z zasadą odpowiedniości i adekwatności. Spółki raportują ryzyka braku zgodności do PZU, z poszanowaniem tajemnic prawnie chronionych.
Obowiązek postępowania zgodnie z przyjętymi standardami dotyczy wszystkich pracowników Grupy PZU bez wyjątku.
PZU kładzie duży nacisk na budowanie wśród pracowników świadomości, że wartości etyczne i zgodność z zasadami (Compliance) są istotne zarówno w prowadzeniu biznesu przez spółki, jak i wykonywaniu codziennych obowiązków pracowniczych.
Działania budujące świadomość Compliance:
Etyka jest również elementem zarządzania ryzykiem braku zgodności na poziomie:
e-mail: IR@pzu.pl
Magdalena Komaracka, IR Director, tel. +48 (22) 582 22 93
Piotr Wiśniewski, IR Manager, tel. +48 (22) 582 26 23
Aleksandra Jakima-Moskwa, tel. +48 (22) 582 26 17
Piotr Wąsiewicz, tel. +48 (22) 582 41 95