Dla PZU miarą sukcesu jest osiąganie nie tylko biznesowych, ale także społecznych celów.
PZU, jako największy ubezpieczyciel w Polsce i zarazem firma społecznie odpowiedzialna, prowadzi szeroko zakrojone działania prewencyjne, zmierzające do ograniczenia liczby wypadków w kraju. Współpraca z organizacjami ratowniczymi, zawodowymi i ochotniczymi, wsparcie działań lokalnych służących poprawie bezpieczeństwa oraz kształtowania odpowiedzialnych i bezpiecznych zachowań to dla PZU podstawa zaangażowania społecznego.
Akcje społeczne, edukacja i szkolenia kierowców to konsekwentne działanie przynoszące wymierne skutki. Wśród partnerów działań prewencyjnych PZU jest Policja, Legionowskie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Państwowa i Ochotnicza Straż Pożarna, Straż Graniczna. Dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem „Misie Ratują Dzieci” oraz Stowarzyszeniem Siemacha poszkodowane w wypadkach drogowych dzieci otrzymują pomoc psychologiczną pozwalającą im odzyskać równowagę psychiczną, mogą też liczyć na pomoc fizjoterapeutów.
W 2020 roku swoją premierę miał czwarty sezon serialu dokumentalnego, w którego produkcję zaangażował się PZU. Cykl emitowany na antenie TVP, poświęcony był tematyce bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wskazywał na przyczyny wypadków komunikacyjnych i uczył bezpiecznych zachowań na drodze, w domu, nad wodą, w górach i w podróży. Przez trzy miesiące widzowie telewizyjnej Jedynki poznawali dramatyczne losy 12 bohaterów. Każdy z nich musiał się zmierzyć z trudną codziennością po wypadku, do którego doprowadziły niewinne z pozoru zdarzenia.
Celem zaangażowania PZU w tę produkcję było zwrócenie uwagi widzów na to, jak dramatyczne mogą być konsekwencje kilku chwil nieuwagi, brawury czy z pozoru błahych, a jednak niebezpiecznych sytuacji. Serial miał wysoką oglądalność. Każdy odcinek był oglądany na antenie TVP średnio przez prawie 1 mln widzów. Okazało się więc, że prawdziwe historie ludzi, walczących o powrót do zdrowia po wypadku, najlepiej przemawiają do wyobraźni widzów.
Idea programu zrodziła się w 2017 roku i wtedy też wyemitowano pierwszy sezon. Była to odpowiedź ubezpieczyciela na wzrost liczby wypadków drogowych. Do tej pory wyemitowano łącznie 48 odcinków.
VOD Dane wynikowe kampanii reklamowej:
Facebook/Instagram
Średnio co kwadrans dochodzi w Polsce do wypadku na drodze. Nawet co czwarty, według szacunków Instytutu Transportu Samochodowego, jest spowodowany korzystaniem podczas jazdy z telefonu komórkowego. Prawie 60% polskich kierowców przyznaje się, że rozmawia w trakcie jazdy przez telefon, trzymając go przy uchu. Co trzeci kierowca uważa jednocześnie, że ma podzielną uwagę i telefon przy uchu nie wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Zaprzeczają temu zlecone przez PZU naukowe ekspertyzy i testy. Wynika z nich, że jedna sekunda nieuwagi, gdy wybieramy w telefonie numer albo piszemy wiadomości, to przy prędkości 50 km na godzinę aż 13 przejechanych metrów. Specjaliści do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego i psychologowie alarmują: to śmiertelne zagrożenie!
Eksperci podają również, że potrzeba aż 13 sekund, by ponownie skupić się na prowadzeniu po tym, jak zadzwoni telefon lub pojawi się powiadomienie z aplikacji. To w połączeniu z tzw. jazdą na pamięć, automatycznym wykonywaniem manewrów i przekonaniem o byciu niezawodnym kierowcą stanowi mieszankę, która może się okazać tragiczna w skutkach.
Aby temu zaradzić, PZU ponownie zrealizował ogólnopolską kampanię społeczną „Prowadzisz? Odłóż telefon”. Była to kontynuacja akcji prowadzonej przez ubezpieczyciela jesienią 2019 roku.
Wtedy PZU po raz pierwszy wystartował z kampanią. Wówczas badania zlecone przez PZU pokazywały, że co piąty kierowca regularnie czyta SMS-y lub maile w czasie jazdy. Dzięki akcji PZU odsetek takich kierowców czytających SMS-y spadł aż o 6 p.p. – wynika z badania zrealizowanego metodą CAWI na panelu internautów Norstat.
W wakacje, przez około miesiąc emitowano w Internecie cztery spoty zwracające uwagę na ten powszechny problem. Autorami trzech z nich byli młodzi twórcy, którzy zainspirowani jesienną kampanią PZU, zaangażowali się w akcję. Spoty powstały w trakcie plenerów Film Spring Open w październiku 2019 roku pod okiem najlepszych filmowców w Polsce i za granicą.
Nasze działania przynoszą efekty!
Spółka AAS BALTA wsparła Łotewską Państwową Dyrekcję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która na początku 2019 roku zorganizowała głośną kampanię mającą na celu uświadomienie kierowcom i pieszym o negatywnych skutkach używania telefonów komórkowych podczas jazdy i tym samym zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu ulicznym. W 2020 roku AAS BALTA ponownie wsparł tę kampanię, tworząc specjalny samochód „zombie-mobile”, w którym kierowcę używającego telefonu pokazano jako zombie. Auto jeździło po ulicach Rygi przez tydzień, zachęcając ludzi do podpisywania online petycji umieszczonej na stronie internetowej AAS BALTA. Chodziło o wyrażenie chęci powstrzymania się od używania telefonu podczas jazdy i zainspirowanie swoich bliskich do zrobienia tego samego. Podpisy złożyło ponad tysiąc osób. Kampanię opisano w ponad 60 publikacjach w mediach łotewskich. AAS BALTA nadal angażuje się we współpracę z Dyrekcją Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dla zwiększania świadomości łotewskiego społeczeństwa na temat niebezpieczeństw związanych z używaniem telefonów komórkowych podczas prowadzenia pojazdów.
NAGRODA
Coroczna nagroda AAS BALTA „Najbezpieczniejsza flota samochodowa” to jedyna nagroda na Łotwie dla właścicieli i zarządców flot samochodowych. Jej celem jest podniesienie ogólnej jakości aut, a co za tym idzie bezpieczeństwa na łotewskich drogach. W 2020 roku AAS BALTA wraz z łotewskim Ministerstwem Transportu po raz ósmy zorganizował ten konkurs. Wzięło w nim udział 57 flot w 4 różnych kategoriach, reprezentujących kilkadziesiąt tysięcy pojazdów. Nagrodzone zostały 33 floty.
PZU już od 2013 roku prowadzi kompleksowy system wsparcia psychologicznego dla poszkodowanych w wypadkach, których sprawcy posiadali polisy OC w PZU. W ramach minimalizowania skutków wypadków PZU finansuje dla dzieci z traumą powypadkową oraz ich opiekunów pobyty na turnusach rehabilitacyjnych w czasie ferii zimowych i wakacji letnich. Jest to forma stacjonarnej terapii psychologicznej, prowadzonej w ośrodkach terapeutycznych Stowarzyszenia Misie Ratują Dzieci w Dźwirzynie i Stowarzyszenia Siemacha w Odporyszowie. Rocznie PZU pomaga w ten sposób ok. 120 osobom.
W 2020 roku z powodu pandemii udało się zorganizować tylko dwa turnusy zimowe. W związku z obostrzeniami wprowadzonymi z powodu pandemii kolejne pobyty stacjonarne zostały wstrzymane. W 2021 roku PZU planuje organizację kolejnych wyjazdów, jeśli tylko pozwoli na to sytuacja epidemiczna. Dodatkowo, w związku z rosnącą liczbą osób, które ucierpiały w wyniku choroby onkologicznej w rodzinie, PZU poszerzył ofertę o specjalnie sprofilowane turnusy rehabilitacyjne dla takich osób.
W ramach rozwoju programu planowane jest:
PZU od wielu lat współpracuje z wybranymi służbami ratunkowymi. Promocja bezpieczeństwa w górach jest możliwa dzięki współpracy z Górskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym. PZU zaangażował się finansowo w organizowane przez Polskie Stowarzyszenie Freeskiingu i TOPR szkolenia lawinowe. Ich uczestnicy uczą się odpowiedniego planowania wycieczek górskich, unikania zagrożenia lawinowego oraz przestrzegania zasad postępowania po zejściu lawiny.
Organizowane są również pozorowane akcje ratunkowe z wykorzystaniem detektorów, przekazywana jest wiedza dotycząca sposobów poszukiwania zasypanych przez lawinę oraz zasady udzielania pierwszej pomocy w wypadkach lawinowych. Wszystko to ma miejsce w Lawinowym Centrum Treningowym PZU na Kalatówkach.
PZU od 15 lat wspiera GOPR m.in. przekazując sprzęt do prowadzenia akcji ratowniczych, finansując szkolenia dla ratowników, realizując wspólne działania edukacyjne (np. Bezpieczna Zima z GOPR). PZU wspólnie z GOPR uruchomił platformę e-learningową dotyczącą bezpieczeństwa w górach.
W 2020 roku, w dobie pandemii COVID-19, przed ratownikami stanęły nowe wyzwania:
PZU dofinansował z funduszu prewencyjnego zakup czterech karetek górskich oraz dwóch quadów z napędem alternatywnym. Sprzęt pomoże ratownikom szybciej i skuteczniej nieść ratunek poszkodowanym. Dodatkowo w szczycie pandemii w okresie największych trudności z dostępem do kombinezonów i masek PZU sfinansował zakup kompletów wyposażenia osobistego ratowników (kombinezony, maseczki i rękawice). W 2020 roku doposażono Służbę Śniegowo-Lawinową w Lawinowe ABC oraz zakupiono odzież puchową do pracy w ekstremalnych zimowych warunkach dla Służby Śniegowo-Lawinowej GOPR. Dodatkowo PZU wsparł modernizację stacji centralnej Jurajskiej Grupy GOPR w Podlesicach.
Już od 9 lat PZU wspiera ratowników wodnych działających na terenie Legionowa. Dzięki pomocy PZU udało się zrealizować wspólnie z LWOPR wiele projektów poprawiających bezpieczeństwo osób wypoczywających nad Jeziorem Zegrzyńskim. Inwestycje w specjalistyczny sprzęt, infrastrukturę i jej modernizację, a także projekty edukacyjne to realna pomoc dla osób korzystających z relaksu nad jeziorem.
W 2020 roku, dzięki dofinansowaniu z funduszu prewencyjnego PZU, legionowskie WOPR zakupiło:
Wsparcie finansowe PZU wykorzystano także na zakup łodzi ze sprzętem do ratownictwa wodnego oraz na sonar, który służy do poszukiwania osób pod powierzchnią wody. Sfinansowano także profesjonalny system łączności. Inwestycje w specjalistyczny sprzęt to nie wszystko. Dzięki PZU zbudowano pomosty i parking nad Jeziorem Zegrzyńskim. Nowa infrastruktura pozwoliła na właściwe cumowanie łodzi oraz sprawne i bezpieczne podejmowanie akcji ratunkowych. Przeprowadzono także kampanie edukacyjne i wyemitowano spoty reklamowe, uczące bezpiecznego zachowania nad wodą.
Specjalistyczny sprzęt zakupiony z funduszu prewencyjnego PZU jest wykorzystywany w ćwiczeniach i akcjach ratunkowych, prowadzonych we współpracy z innymi służbami: wojskiem, policją, strażą pożarną. Dzięki PZU służba LWOPR wykracza daleko poza obszar Jeziora Zegrzyńskiego.
W 2020 roku LWOPR uczestniczyło w 200 akcjach ratowniczych, a 250 osób zostało uratowanych m.in. dzięki inwestycjom poczynionym ze środków funduszu prewencyjnego PZU.
W 2021 roku PZU będzie kontynuować współpracę z LWOPR. Planuje dofinansować modernizację kontenera morskiego na domek dla ratowników, który stanie na plaży w Wieliszewie oraz rozbudowę sieci monitoringu wizyjnego, działającego na terenie Jeziora Zegrzyńskiego ze szczególnym uwzględnieniem miejsc zwyczajowo wykorzystywanych do kąpieli, a dotychczas niemonitorowanych i nienadzorowanych.
Badanie przeprowadzone przez AAS BALTA wykazało, że 73% osób albo nie umie pływać, albo uważa swoje umiejętności pływackie za słabe. Już w połowie 2020 roku liczba utonięć na Łotwie prawie przekroczyła liczbę utonięć w całym 2019 roku. AAS BALTA zobowiązał się więc do podjęcia działań dla polepszenia umiejętności pływackich ludzi.
Jedną z inicjatyw było wsparcie organizacji pozarządowej „Płyń bezpiecznie”. Pieniądze były zbierane podczas turnieju koszykówki „Krastu mači”, który odbywa się na festiwalu w Rydze i trwa przez 24 godziny bez przerwy. Za każdy zdobyty przez koszykarzy punkt AAS BALTA zobowiązał się przekazać 2 euro dla organizacji „Płyń bezpiecznie”. W sumie darowizna wyniosła 4 268 euro i została spożytkowana na organizację lekcji pływania w szkołach.
Darmowe ubezpieczenie NNW na czas wakacji dla łotewskich uczniów
W pierwszej połowie maja 2020 roku, tuż przed rozpoczęciem letniej przerwy w nauce, AAS BALTA zaprosił wszystkie dzieci w wieku szkolnym wraz z rodzicami i nauczycielami do wypełnienia testu wiedzy o bezpiecznym zachowaniu podczas wakacji. Test powstał we współpracy z Policją Państwową, Dyrekcją Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz centrum rodzinnym „Centrs Dardedze”. Każdy, kto wypełnił test, nie tylko poszerzył swoją wiedzę w zakresie bezpieczeństwa, ale także uzyskał prawo do darmowego ubezpieczenia NNW BALTA na czas wakacji. W akcji wzięło udział ponad 10 tys. dzieci w wieku szkolnym wraz z rodzicami.
PZU został triumfatorem prestiżowego rankingu „Instytucja Roku” w 2020 roku, zdobywając aż sześć statuetek w konkursie organizowanym przez branżowy portal MojeBankowanie.pl, m.in. w kategorii Najlepszy Projekt CSR. Wyróżniono akcję PZU z 2019 roku - „Pomoc To Moc”. Dzięki niej mieszkańcy lokalnych społeczności nawiązywali współpracę z organizacjami pozarządowymi. Fundacje, stowarzyszenia, uczniowskie kluby sportowe składały wnioski, aby realizować lokalne działania na rzecz poprawy zdrowia swoich społeczności i mieć realny wpływ na poprawę bezpieczeństwa. Wspólnie udało się zrealizować wiele ważnych i potrzebnych inicjatyw, np. przeprowadzić szkolenia z udzielania pierwszej pomocy, zainstalować radarowe wyświetlacze prędkości w newralgicznych miejscach czy nauczyć dzieci zasad bezpieczeństwa.
W 2019 roku PZU przeznaczył 8,7 mln zł łącznego dofinansowania dla społeczności lokalnych. Jedną z bardziej spektakularnych akcji było sfinansowanie specjalistycznego sprzętu ratowniczego dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej do ratowania życia i mienia oraz minimalizowania skutków anomalii pogodowych. Do grona partnerów akcji zgłosiło się 125 organizacji pozarządowych chętnych do działania w lokalnym środowisku wspólnie z mieszkańcami.
W 2020 roku z uwagi na pandemię COVID-19 akcja nie była realizowana.
e-mail: IR@pzu.pl
Magdalena Komaracka, IR Director, tel. +48 (22) 582 22 93
Piotr Wiśniewski, IR Manager, tel. +48 (22) 582 26 23
Aleksandra Jakima-Moskwa, tel. +48 (22) 582 26 17
Piotr Wąsiewicz, tel. +48 (22) 582 41 95